tradicionalni vs digitalni marketing

Tradicionalni marketing vs. digitalni marketing s primjerima iz prakse

Glavna razlika između tradicionalnog i digitalnog marketinga je u medijima uz pomoć kojih se šalje poruka. Kod tradicionalnog marketinga, razina tehnologije je vrlo niska ili je uopće nema. To su primjerice časopisi, novine, letci, plakati, radio, TV reklame i slični kanali. Kod digitalnog marketinga, mediji emitiraju poruku. Najčešće je riječ o web stranicama, e-mailovima, internet oglasima, objavama na društvenim mrežama i slično.

CILJNA PUBLIKA

Kod tradicionalnog marketinga, poruka se šalje što većem broju ljudi za koje nismo sigurni jesu li zaista zainteresirani za proizvod, uslugu ili brend, dok se kod digitalnog marketinga poruka šalje osobama na temelju njihove dobi, spola, interesa, lokacije, statusa veze i sličnih faktora. Primjerice, osoba koja traži poklone i muškog je spola bi vrlo lako mogla kupiti cvijeće za Valentinovo, stoga može postati ciljna publika cvjećarne. Ta poruka može biti i u novinama te će je vidjeti osoba koja nije u vezi i nema kome pokloniti cvijeće. Dakle, ta osoba nije ciljna publika.

LOKACIJA

Tradicionalni marketing često je lokacijski ograničen, dok se kod digitalnog marketinga pruža mogućnost slanja poruke u cijeloj državi i svijetu te na različitim jezicima. Vrlo je teško znati koje bi tradicionalne medije trebalo koristiti npr. u Austriji kako bi postigli željene rezultate, dok se kod digitalnog marketinga poruka šalje željenim korisnicima. Tako primjerice poduzeće koje prodaje odjeću u Zagrebu, može slati poruku bilo gdje u svijetu, kako bi povećalo svoju prodaju. S druge strane, obrt koji pruža usluge samo na području Zagreba nema smisla oglašavati izvan Zagreba i okolice.

PORUKA I IZGLED

Tradicionalni marketing sadrži jednu poruku, dok digitalni marketing može sadržavati više poruka. Kod tradicionalnog marketinga ne postoji mogućnost da se sazna tko je primio poruku, stoga ona mora biti univerzalna, dok se kod digitalnog marketinga obraća ciljnoj skupini. Primjerice, poruka se može razlikovati za roditelje čija djeca upisuju fakultet te buduće studente.

Na prvi pogled, poslana poruka i izgled se mogu činiti savršenima, međutim nakon nekog vremena shvatili ste da to nije to i želite promjene. Kod digitalnog marketinga to je moguće učiniti odmah i mijenjati više puta, dok je kod tradicionalnog marketinga to vrlo zahtjevno i skupo. Zamislite samo činjenicu da ste istiskali 1000 letaka na kojima je krivi broj telefona. Letci moraju ići ponovno u tisak, dok je kod npr. Facebooka, dovoljan samo jedan klik.

SKUPO VS. POVOLJNO

Zamislite samo koliko košta jedna televizijska reklama u udarnom terminu. Tu reklamu dio ljudi uopće neće ni primijetiti, a dio ih ni ne spada u ciljnu skupinu. Naravno, za velike brendove i njihovo brendiranje je ova praksa svakako poželjna i isplatljiva. No, kada je riječ o malim poduzetnicima, njihov budžet, ali i kapaciteta rada je vrlo ograničen, stoga resurse trebaju pažljivo koristiti. Kod tradicionalnog marketinga, postoji cijena koju oglašivači zahtijevaju, dok se kod digitalnog marketinga određuje vlastiti budžet.

KVALITETA OGLASA

Tradicionalni marketing donosi super rezultate! Pitanje je koliko je to zapravo istina, uzimajući u obzir budžet, ali i kvalitetu poruke. Digitalni marketing uz pomoć svojih alata nudi ocjenu kvalitete oglasa te predlaže nove opcije i primjeren budžet za ostvarenje željenih rezultata. Također, prilagođavajući publiku, oglasi postaju kvalitetniji te se troši manji budžet.

REZULTATI I KONTROLA TROŠKOVA

Kod tradicionalnog marketinga, potrebno je određeno vrijeme za rezultate, dok se kod digitalnog marketinga rezultati mogu vidjeti odmah. Naravno, duži proces digitalnog marketinga omogućit će još kvalitetnije rezultate, međutim samim aktiviranjem npr. Facebook oglasa, ljudi će krenuti zvati ili naručivati proizvode.

Tradicionalni marketing se ciljano prikazuje velikom broju ljudi, no taj broj se ne može izmjeriti. Kod digitalnog marketinga, vidljiv je doseg, klikovi, zadržavanje, što je korisnik radio na web stranici, je li obavio kupnju, je li nazvao i slično. Budžet se definira i ne prelazi limit, a može se korigirati na dnevnoj razini, odnosno povećavati ili smanjivati, ovisno o potrebama klijenta.

PODSJEĆANJE NA PORUKU (REMARKETING)

Jučer ste vidjeli oglas u novinama kojeg se danas više ne sjećate. Te novine više nećete čitati, stoga je vrlo mala mogućnost da se sjetite oglasa. Za sljedeće pojavljivanje, prodavatelj mora opet platiti oglas i nadati se da ćete ga ugledati ili tražiti novog kupca.

Kod digitalnog marketinga, postoji mogućnost „podsjećanja na poruku“. Primjerice, želite kupiti novi hladnjak te ste jučer bili na nekoj od web stranica. Danas, dok čitate portale, sa strane se pojavljuje oglas s iste stranice s hladnjacima ili neka druga stranica koja također nudi hladnjake. Upravo je to remarketing. Što duže koristite digitalni marketing, imat ćete kvalitetnije rezultate i lakše pronalaziti kupce.

KOMUNIKACIJA I BRZA REAKCIJA

Kod tradicionalnog marketinga komunikacija je jednosmjerna, dok je kod digitalnog marketinga dvosmjerna. Digitalni marketing omogućuje odgovore na pitanja bilo da je riječ o chatu ili pozivu, što pruža sigurnost i veću šansu za kupnju. Također, digitalni oglasi nude mogućnost kupnje odmah, u par klikova, čime se smanjuje mogućnost da zainteresirani kupac „ostavi“ to za kasnije.

KOJA VRSTA MARKETINGA JE BOLJA?

Obje vrste marketinga su jednako važne i svaki ima svoju prednost. Iako je ovaj članak pisan s prednošću digitalnog marketinga, valja naglasiti kako će tradicionalni marketing uvijek imati svoje mjesto u slanju poruke. To je posebice važno za proizvode koje svatko koristi, poput namirnica, proizvoda za osobnu higijenu, automobila i slično. Uz to, dio osoba, posebice onih starije populacije voli fizički kontakt te ne zna ili ne želi obavljati internetsku kupovinu. Također, oglasi su vidljiviji, duže se zadržavaju te postoji mogućnost da će ih osoba lakše zapamtiti u odnosu na brojne oglase koji im se prikazuju pregledom društvenih mreža, tražilica, videozapisa, portala ili nečeg drugog.