SWOT analiza jedna je od najpoznatijih analiza za donošenje poslovnih odluka, bilo da se radi o novom poduzeću, novim proizvodima ili restrukturiranju organizacije. Koristi se prilikom izrade strategije, poslovnih planova, investicijskih studija, procjene zaposlenika i sličnih aktivnosti. Važan je alat za procjenu poduzeća ili projekta.
Kroz ovaj blog otkrijte:
Potrebna vam je pomoć pri izradi SWOT analize? Naša marketinška agencija vam stoji na raspolaganju s uslugama digitalnog marketinga. Kontaktirajte nas online ili nazovite na +385 99 368 6979 i zatražite ponudu.
SWOT analiza je tehnika koja se koristi za definiranje prednosti, slabosti, prilika i prijetnji. Može se koristiti za cijelo poduzeće ili za pojedinačni projekt, kako bi se utvrdilo koliko je poduzeće usklađeno sa svojim ciljevima ili koliko je dobro odrađen projekt.
SWOT analizu osmislili su Albert Humphrey, Marion Dosher, Otis Benepe i Birger Lie. Oni su na Sveučilištu Stanford između 1960-ih i 1970-ih radili na projektu koji je financirao Fortune 500, koji je i dostavljao podatke. Cilj projekta je bio utvrditi razloge lošeg korporativnog planiranja te izraditi novi sustav za menadžment promjene.
Započeli su s pitanjem što je dobro, a što loše u sadašnjosti, a potom što je dobro, a što loše u u budućnosti te kreirali S-O-F-T. S (Satisfactory) je bio znak za dobro u sadašnjosti, O (Opportunity) za dobro u budućnosti, F (Fault) za loše u sadašnjosti, a T (Threat) za loše u budućnosti.
Kasnije, 1969., istraživači s Harvarda su okvir prepravili u SWOT, a postao je popularan tijekom 1970-ih zbog pretpostavki da menadžeri mogu planirati usklađivanje resursa poduzeća s njegovim okruženjem.
SWOT analiza pomaže poduzećima identificirati unutarnje snage i slabosti te vanjske prilike i prijetnje. U obliku je matrice koja ima četiri kvadranta, a svaki kvadrant je pojedinačni element, uključujući:
Njihova kombinacija donosi saznanja na temelju kojih možete poduzimati mjere i aktivnosti za postizanje željenih ciljeva.
Snage su unutarnji čimbenici koji poduzeću daju prednost nad konkurencijom. To su one stvari stvari koje radite dobro i ne trebate ih mijenjati.
Najčešće snage su:
Slabosti su unutarnji čimbenici koji ograničavaju rast i uspjeh poduzeća. Trebate ih poboljšati jer mogu postati problemi.
Primjeri slabosti su:
Prilike su vanjski čimbenici koji mogu pomoći rastu poslovanja. Iako su izvan vašeg utjecaja, često se koriste za postavljanje ciljeva.
Neke od prilika su:
Prijetnje su vanjski čimbenici koji mogu negativno utjecati na poslovanje. To je sve ono što predstavlja rizik za poduzeće ili smanjuje vjerojatnost uspjeha.
Uobičajene prijetnje su:
Postoje dvije glavne kategorije čimbenika SWOT analize: unutarnji i vanjski. Unutarnji čimbenici dolaze iz organizacije i mogu se kontrolirati, dok su vanjski izvan kontrole, ali ih je moguće pratiti i prilagođavati im se.
Unutarnji čimbenici uključuju karakteristike poslovanja koje se mogu izravno kontrolirati. Obuhvaćaju snage i slabosti poduzeća, pri čemu snage predstavljaju prednosti u odnosu na konkurenciju, dok slabosti ukazuju na područja koja zahtijevaju poboljšanja.
Primjeri unutarnjih čimbenika su:
Vanjski čimbenici su karakteristike poslovanja na koje se ne može izravno utjecati, ali ih treba uzeti u obzir prilikom planiranja. Odnose se na prilike i prijetnje koje dolaze iz vanjskog okruženja.
Primjeri vanjskih čimbenika su:
Unutarnje čimbenike je lako odrediti, dok je vanjske puno teže jer se morate oslanjati na podatke iz različitih izvora koji nisu pod vašim direktnim utjecajem.
Prilikom izrade SWOT analize, potrebno je postaviti različita pitanja za svaki od ova četiri elementa:
Odgovaranjem na ova pitanja, možete dobiti jasniji uvid u svoju trenutačnu situaciju te izraditi strategiju koja će vam pomoći iskoristiti prilike i smanjiti prijetnje.
Izrada SWOT analize donosi niz prednosti poduzećima i organizacijama koje žele unaprijediti svoje poslovanje. Neke od ključnih prednosti su:
Za izradu SWOT analize potrebno je okupiti cijeli tim i zajedničkim snagama definirati snage, slabosti, prilike i prijetnje. Nakon toga, organizirajte podatke i pošaljite ih kako bi svi odjeli mogli poduzeti akcije.
Kroz budućnost, trebali biste iskoristiti snage i nastaviti raditi ono u čemu ste dobri. Važno je učvrstiti slabosti tako da razvijete bolje odnose i popravite prvo one lakše, a zatim teže aktivnosti.
Iskoristite prilike i odredite ciljeve koje želite ostvariti. Najteži izazov su prijetnje jer tu ne možete puno učiniti. Svakako ih nastavite pratiti, bez obzira na stupanj utjecaja, kako biste mogli brzo reagirati na prijetnje i ublažiti ih.
Ako su vam potrebne usluge naše marketinške agencije, nazovite nas na +385 99 368 6979 ili nam se javite online i saznajte više informacija.
Kontaktirajte nas online klikom na gumb ispod ili nazovite broj: +385 (0)99 368 6979.