SWOT analiza – definicija, primjeri i savjeti

Profile image
Iva Krečak
Voditeljica digitalnog marketinga
Ažurirano: 13 ožujka, 2025
6min čitanja
Što je SWOT analiza
Podijeli s drugima
Što se nalazi u blogu?

SWOT analiza jedna je od najpoznatijih analiza za donošenje poslovnih odluka, bilo da se radi o novom poduzeću, novim proizvodima ili restrukturiranju organizacije. Koristi se prilikom izrade strategije, poslovnih planova, investicijskih studija, procjene zaposlenika i sličnih aktivnosti. Važan je alat za procjenu poduzeća ili projekta.

Kroz ovaj blog otkrijte:

  • Što je SWOT analiza?
  • Kako je nastala SWOT analiza?
  • Od čega se sastoji SWOT analiza?
  • Unutarnji i vanjski čimbenici SWOT analize
  • Pitanja za SWOT analizu
  • Prednosti SWOT analize.

Potrebna vam je pomoć pri izradi SWOT analize? Naša marketinška agencija vam stoji na raspolaganju s uslugama digitalnog marketinga. Kontaktirajte nas online ili nazovite na +385 99 368 6979 i zatražite ponudu.

Što je SWOT analiza?

SWOT analiza je tehnika koja se koristi za definiranje prednosti, slabosti, prilika i prijetnji. Može se koristiti za cijelo poduzeće ili za pojedinačni projekt, kako bi se utvrdilo koliko je poduzeće usklađeno sa svojim ciljevima ili koliko je dobro odrađen projekt.

Kako je nastala SWOT analiza?

SWOT analizu osmislili su Albert Humphrey, Marion Dosher, Otis Benepe i Birger Lie. Oni su na Sveučilištu Stanford između 1960-ih i 1970-ih radili na projektu koji je financirao Fortune 500, koji je i dostavljao podatke. Cilj projekta je bio utvrditi razloge lošeg korporativnog planiranja te izraditi novi sustav za menadžment promjene.

Započeli su s pitanjem što je dobro, a što loše u sadašnjosti, a potom što je dobro, a što loše u u budućnosti te kreirali S-O-F-T. S (Satisfactory) je bio znak za dobro u sadašnjosti, O (Opportunity) za dobro u budućnosti, F (Fault) za loše u sadašnjosti, a T (Threat) za loše u budućnosti.

Kasnije, 1969., istraživači s Harvarda su okvir prepravili u SWOT, a postao je popularan tijekom 1970-ih zbog pretpostavki da menadžeri mogu planirati usklađivanje resursa poduzeća s njegovim okruženjem.

Od čega se sastoji SWOT analiza?

SWOT analiza pomaže poduzećima identificirati unutarnje snage i slabosti te vanjske prilike i prijetnje. U obliku je matrice koja ima četiri kvadranta, a svaki kvadrant je pojedinačni element, uključujući:

  • Snage (Strengths)
  • Slabosti (Weaknesses)
  • Prilike (Opportunities)
  • Prijetnje (Threats).

SWOT analiza 

Njihova kombinacija donosi saznanja na temelju kojih možete poduzimati mjere i aktivnosti za postizanje željenih ciljeva.

Snage (Strengths)

Snage su unutarnji čimbenici koji poduzeću daju prednost nad konkurencijom. To su one stvari stvari koje radite dobro i ne trebate ih mijenjati.

Najčešće snage su:

  • prepoznatljivost na tržištu – snažan brend
  • kvalitetni proizvodi i usluge – zadovoljni kupci
  • interni resursi – kvalitetno osoblje, uključujući vještine i znanje
  • materijalna imovina – intelektualno vlasništvo, kapital, tehnologije.

Slabosti (Weaknesses)

Slabosti su unutarnji čimbenici koji ograničavaju rast i uspjeh poduzeća. Trebate ih poboljšati jer mogu postati problemi.

Primjeri slabosti su:

  • ograničeni resursi – nedovoljan budžet ili manjak zaposlenika
  • loša interna organizacija – nedefinirani procesi, loše upravljanje
  • loša kvaliteta proizvoda ili usluga – nezadovoljni kupci
  • neprepoznatljivost – težak prodor na tržište.

Prilike (Opportunities)

Prilike su vanjski čimbenici koji mogu pomoći rastu poslovanja. Iako su izvan vašeg utjecaja, često se koriste za postavljanje ciljeva.

Neke od prilika su:

  • rastuće tržište – povećana potražnja
  • specifični proizvodi/usluge – nezasićeno tržište
  • medijska pokrivenost – prisutnost u medijima
  • promjene u potrošačkim navikama – potražnja za online kupovinom
  • modernizacija infrastrukture – novi alati i programi.

Prijetnje (Threats)

Prijetnje su vanjski čimbenici koji mogu negativno utjecati na poslovanje. To je sve ono što predstavlja rizik za poduzeće ili smanjuje vjerojatnost uspjeha.

Uobičajene prijetnje su:

  • jaka konkurencija – novi konkurenti, pojačane marketinške kampanje postojećih konkurenata
  • mijenjanje zakona i regulativa – otežavanje poslovanja
  • ekonomska nestabilnost – smanjenje kupovne moći
  • negativan publicitet – negativne recenzije, loš PR.

Unutarnji i vanjski čimbenici SWOT analize

Postoje dvije glavne kategorije čimbenika SWOT analize: unutarnji i vanjski. Unutarnji čimbenici dolaze iz organizacije i mogu se kontrolirati, dok su vanjski izvan kontrole, ali ih je moguće pratiti i prilagođavati im se.

Unutarnji i vanjski čimbenici SWOT analize

Unutarnji čimbenici

Unutarnji čimbenici uključuju karakteristike poslovanja koje se mogu izravno kontrolirati. Obuhvaćaju snage i slabosti poduzeća, pri čemu snage predstavljaju prednosti u odnosu na konkurenciju, dok slabosti ukazuju na područja koja zahtijevaju poboljšanja.

Primjeri unutarnjih čimbenika su:

  • financijski resursi (profitabilnost, kapital, troškovi poslovanja)
  • ljudski resursi (stručnost, menadžment, organizacija kultura)
  • brend i reputacija
  • inovacije i tehnologije
  • interni procesi i učinkovitost.

Vanjski čimbenici

Vanjski čimbenici su karakteristike poslovanja na koje se ne može izravno utjecati, ali ih treba uzeti u obzir prilikom planiranja. Odnose se na prilike i prijetnje koje dolaze iz vanjskog okruženja. 

Primjeri vanjskih čimbenika su:

  • tržišni trendovi (promjene u potražnji, kupovne navike)
  • gospodarski uvjeti (inflacija, recesija, porezne promjene)
  • pravne i regulatorne promjene (nove zakonske regulative, industrijski standardi)
  • konkurencija (novi konkurenti, promjene strategija)
  • tehnološki razvoj (automatizacija, digitalizacija, inovacije).

Unutarnje čimbenike je lako odrediti, dok je vanjske puno teže jer se morate oslanjati na podatke iz različitih izvora koji nisu pod vašim direktnim utjecajem.

Pitanja za SWOT analizu

Prilikom izrade SWOT analize, potrebno je postaviti različita pitanja za svaki od ova četiri elementa:

Pitanja za analizu snaga

  • Što kupci vole kod vašeg poduzeća ili proizvoda?
  • Što vaše poduzeće radi bolje u odnosu na druga poduzeća u vašoj industriji?
  • Koje su vaše najpozitivnije značajke?
  • Koje resurse imate, a vaši konkurenti nemaju?

Pitanja za analizu slabosti

  • Što se kupcima ne sviđa kod vašeg poduzeća ili proizvoda?
  • Koji su najčešći problemi ili pritužbe u vašem poslovanju?
  • Zašto vaši klijenti prekidaju suradnju ili prestaju kupovati kod vas?
  • Što možete bolje raditi kao poduzeće?
  • Koje su vaše trenutačne prepreke u prodajnom procesu?
  • Što konkurenti imaju, a vi nemate?

Pitanja za analizu prilika

  • Kako poboljšati prodajni proces ili korisničku podršku?
  • Koje su poruke kupcima najvažnije?
  • Kako dodatno angažirati lojalne kupce?
  • Raspoređujete li resurse učinkovito?
  • Postoji li proračun, alati ili resursi koje ne iskorištavate?
  • Koji su kanali najučinkovitiji i zašto?

Pitanja za analizu prijetnji

  • Koji vanjski čimbenici mogu negativno utjecati na poslovanje?
  • Kakva je konkurencija?
  • Postoje li promjene u regulativama koje mogu otežati poslovanje?
  • Kako ekonomska situacija može utjecati na poslovanje?
  • Koji su potencijalni rizici vezani uz reputaciju?

Odgovaranjem na ova pitanja, možete dobiti jasniji uvid u svoju trenutačnu situaciju te izraditi strategiju koja će vam pomoći iskoristiti prilike i smanjiti prijetnje.

Prednosti SWOT analize

Izrada SWOT analize donosi niz prednosti poduzećima i organizacijama koje žele unaprijediti svoje poslovanje. Neke od ključnih prednosti su:

  • Jednostavna izrada i korištenje: lako se provodi i ne zahtijeva skupe alate, a donosi vrijedne uvide u poslovanje.
  • Definira trenutačni položaj na tržištu: prepoznavanje slabosti kako bi se što prije otklonili problemi u svrhu unaprjeđenja poslovanja.
  • Pomoć pri donošenju odluka: SWOT analiza olakšava donošenje odluka koje mogu imati dugoročan utjecaj.
  • Postavljanje ciljeva: analiza prilika i prijetnji za bolje razumijevanje tržišta i prilagođavanje poslovne strategije.
  • Efikasnije korištenje resursa: fokusiranjem na snage i prilike, poduzeće može bolje raspodijeliti svoje resurse za postizanje najboljih rezultata.
  • Poboljšanje konkurentne pozicije: poboljšanje kampanja i projekata te bolja priprema za izazove u odnosu na konkurenciju.

Što nakon izrade SWOT analize?

Za izradu SWOT analize potrebno je okupiti cijeli tim i zajedničkim snagama definirati snage, slabosti, prilike i prijetnje. Nakon toga, organizirajte podatke i pošaljite ih kako bi svi odjeli mogli poduzeti akcije.

Kroz budućnost, trebali biste iskoristiti snage i nastaviti raditi ono u čemu ste dobri. Važno je učvrstiti slabosti tako da razvijete bolje odnose i popravite prvo one lakše, a zatim teže aktivnosti.

Iskoristite prilike i odredite ciljeve koje želite ostvariti. Najteži izazov su prijetnje jer tu ne možete puno učiniti. Svakako ih nastavite pratiti, bez obzira na stupanj utjecaja, kako biste mogli brzo reagirati na prijetnje i ublažiti ih.

Ako su vam potrebne usluge naše marketinške agencije, nazovite nas na +385 99 368 6979 ili nam se javite online i saznajte više informacija.

Profile image
Iva Krečak
Voditeljica digitalnog marketinga

Iva Krečak je voditeljica digitalnog marketinga s više od 4 godine iskustva, specijalizirana za SEO i pisanje sadržaja. Kroz svoj rad, pomogla je brojnim klijentima iz različitih industrija stvoriti kvalitetan sadržaj i pozicionirati ga na tražilici.

Podijeli s drugima

Povezani članci

Zakažite besplatne konzultacije i saznajte kako možemo vaš posao podići na višu razinu

Kontaktirajte nas online klikom na gumb ispod ili nazovite broj: +385 (0)99 368 6979.