Što je domena i zašto je važna za vašu web stranicu?

Profile image
Josip Ukalović
Vlasnik i direktor
Ažurirano: 12 svibnja, 2025
6min čitanja
Što je domena web stranice
Podijeli s drugima
Što se nalazi u blogu?

Prvu domenu registrirao je američki proizvođač računala Symbolics (symbolics.com) 15. ožujka 1985. godine. Time započinje korištenje domena, koje su postale neizostavan dio svake web stranice.

Nastavite čitati kako biste saznali:

  • Što je domena?
  • Od čega se sastoji domena?
  • Koja je razlika između domene i URL-a?
  • Koje su razine domena?
  • Kako registrirati domenu?

Potrebne su vam usluge izrade web stranica? Naša agencija za web dizajn vam može pomoći. Kontaktirajte nas online ili nazovite na +385 99 368 6979 i zatražite ponudu.

Što je domena?

Domena je jedinstvena adresa web stranice na internetu. To je ona adresa koju korisnici upisuju u web preglednike za pristup određenoj web stranici.

Svrha domene je postaviti ime web stranice kako bi je korisnici mogli lakše pronaći i zapamtiti. Da domena ne postoji, stranice bi se prikazivale u obliku IP adresa (npr. 192.168.1.1).

Domena predstavlja naziv web strance, a ekvivalent tome bi bio naziv trgovine. Naša domena je atauctus.hr.

Od čega se sastoji domena?

Domena web stranice se sastoji od nekoliko dijelova koji zajedno čine njezinu strukturu.

Dijelovi domene

Kako bi preglednici mogli učitati web stranicu, domena se koristi unutar URL-a koji uključuje i protokol (https// ili http://).

Poddomena ili subdomena

Poddomena označava podsekciju glavne domene i nalazi se ispred naziva domene. Najčešća poddomena je www, ali može biti bilo što, kao npr. blog, shop, mail i sl. Poddomena je domena treće razine.

Naziv domene i ekstenzija

Naziv domene je dio domene koji korisnici odabiru prilikom registracije. Naziv može biti bilo što, pod uvjetom da je slobodan prilikom registracije. Sastoji se od domene druge razine (SLD - Second-Level Domain) koja je najčešće naziv poduzeća, skraćenica ili naznaka djelatnosti kojom se bavi te vršne domene tj. domene najviše razine (TLD - Top-Level Domain). To je završni dio domene koji označava njenu vrstu ili geografsko područje, kao npr. .com, .net, .org, .info, .hr, .de, .fr i sl.

Koja je razlika između domene i URL-a?

Razlika između domene i URL-a je u tome što je domena samo jedan dio URL-a, dok je URL puna adresa koja vodi na određenu stranicu. Laički rečeno, domena bi predstavljala adresu ulice (npr. Moše Albaharija 2B, Rijeka), a URL točnu uputu kako doći do određenog stana ili prostora (npr. Moše Albaharija 2B, Rijeka, prizemlje, lijevi ulaz).

Domena

Domena je naziv web stranice koji korisnici upisuju u preglednik kako bi pristupili web stranici. Sastoji se od naziva i ekstenzije (TLD-a).

Primjer: atauctus.hr.

URL

URL je puna adresa, koja uključuje i ostale elemente, poput protokola, putanje i parametara. To je adresa svake pojedinačne stranice.

Primjer: https://atauctus.hr/blog/sto-je-landing-stranica/.

Koje su razine domena?

Domena se sastoje od nekoliko razina, a svaka ima svoju funkciju. Evo kako te razine funkcioniraju:

Razine domena

1. Vršna domena ili domena najviše razine (TLD – Top Level Domain)

Ovo je najviši i završni dio domene, koji se nalazi na kraju adrese web stranice. TLD može biti generički (gTLD) ili nacionalni (ccTLD).

Generičke domene (gTLD - Generic Top-Level Domain)

Generički TLD-ovi nisu vezani uz geografsku lokaciju i koriste se globalno. To su međunarodne domene koje mogu koristiti organizacije i pojedinci diljem svijeta, bez obzira na državu u kojoj djeluju.

Neki od najpoznatijih generičkih TLD-ova su:

  • .com – komercijalne web stranice
  • .org – organizacije
  • .net – mreže i infrastrukturne usluge
  • .info – informativne stranice
  • .edu – edukacijske institucije.

Sponzorirani gTLD-ovi (sTLD - Sponsored Top-Level Domain) rezervirani su za određene organizacije, poput:

  • .edu – akreditirane obrazovne institucije
  • .bank – licencirane banke
  • .post – poštarske službe
  • .aero – zrakoplovna industrija
  • .museum – muzeji i kulturne institucije.

Od 2013. godine uvedeni su i novi gTLD-ovi (nTLD-ovi), koje predstavljaju prošireni skup generičkih domena. Neki od primjera su:

  • .shop i .store – online trgovine
  • .tech – tehnološke tvrtke
  • .blog – osobni blogovi
  • .design – dizajneri, arhitekti
  • .law – odvjetnici i pravni stručnjaci
  • .photography – fotografi i foto studiji.

Nacionalne domene (ccTLD - Country Code Top-Level Domain)

Nacionalni TLD-ovi povezani su s određenim državama i koriste se za web stranice koje ciljaju publiku u toj državi. Svaka ccTLD domena sastoji se od dva slova i označava pripadnost određenoj državi.

Primjeri nacionalnih domena su:

  • .hr – Hrvatska
  • .rs – Srbija
  • .ba – Bosna i Hercegovina
  • .si – Slovenija
  • .me – Crna Gora
  • .de – Njemačka
  • .fr – Francuska
  • .it – Italija
  • .es – Španjolska
  • .uk – Ujedinjeno Kraljevstvo

2. Domena druge razine (SLD - Second-Level Domain)

Domena druge razine je glavni naziv domene. To je naziv koji odabire vlasnik web stranice i obično je prepoznatljivi dio domene. Najčešće predstavlja brend, poduzeće ili osobu.

Primjer: atauctus.hr

  • Atauctus – domena druge razine (SLD)
  • .hr – vršna domena (TLD).

3. Poddomena ili subdomena (Subdomain)

Poddomena je dodatni dio domene koji služi za stvaranje i organizaciju podstranica unutar iste domene. Često označava specifične dijelove stranice, poput bloga, trgovine ili podrške.

Primjer: google.hr

4. Putanja (Path)

Putanja je djelić URL-a koji pokazuje na određeni resurs unutar web stranice. Označava specifičnu stranicu ili sadržaj.

Primjer: https://atauctus.hr/blog/sto-je-marketinski-miks/ - putanja koja vodi na blog Što je marketinški miks.

5. Parametri (Query String)

Parametri omogućuju prijenos podataka u URL-u i često se koriste za praćenje ili filtriranje sadržaja. Uglavnom dolaze nakon upitnika (?) i generiraju se pretragom tražilice ili filtriranjem proizvoda (npr. plava boja, S veličina i sl.).

Primjer: https://atauctus.hr/?post_type=post&s=cpc rezultati pretraživanja za pojam CPC na Atauctus tražilici.

Kako registrirati domenu?

Registracija domena se provodi kroz nekoliko koraka:

Otiđite na registar domena

Da biste kupili domenu potrebno je otići na registar domena. Registri su zaduženi za prodaju domena koje nisu zauzete. Ako želite registrirati .hr domenu koristite Domene.hr, a za strane predlažemo Domain.com, GoDaddy i Bluehost.

Provjerite dostupnost domene

Domena bi trebala biti kratka, jednostavna i lako pamtljiva. Izbjegavajte duga imena ili komplicirane kombinacije slova i brojeva.

U Republici Hrvatskoj možete dobiti besplatnu .hr domenu ako poštujete sljedeća pravila:

  • Domena za pravne osobe (trgovačka društva, udruge, političke stranke i ostale organizacije s pravnom osobnošću) mora sadržavati jednu od mogućnosti: naziv, skraćeni naziv ili skraćenicu od početnih slova ili slogova naziva.
  • Domena za fizičke osobe koje obavljaju registriranu samostalnu djelatnost u Republici Hrvatskoj (obrtnici, umjetnici, liječnici i sl.) mora sadržavati jednu od mogućnosti: naziv, skraćeni naziv, skraćenicu od početnih slova ili slogova ili naznaku djelatnosti te ime, prezime ili ime i prezime.

Pretraživač domena

Registrirajte i aktivirajte domenu

Kako biste registrirali svoju domenu, potrebno je unijeti podatke koji se vežu uz vlasništvo domene (naziv, adresa, kontakt), odabrati trajanje registracije i dodatne usluge ako su potrebne (npr. SSL certifikat i web hosting).

Registracija i aktivacija domene

Nakon registracije, domena će biti aktivna u roku od nekoliko minuta do 24 sata. Također, dobit ćete pristup upravljačkoj ploči za podešavanje DNS postavki, povezivanje s hostingom, postavljanje e-mail adresa i sl.

Obnovite domenu

Domene se najčešće registriraju na razdoblje od godinu dana, no postoje kraće i duže opcije. Domenu je potrebno redovito obnavljati. Sve dok je redovito obnavljate, možete je koristiti neograničeno i biti sigurni da je nitko drugi ne može kupiti.

Odaberite pravu domenu

Spremni ste za pokretanje vlastite web stranice, ali niste sigurni kako odabrati pravu domenu? Naša agencija za web dizajn pomoći će vam u odabiru i registraciji domene te izradi profesionalne web stranice. Kontaktirajte nas na +385 99 368 6979 ili pošaljite upit i zatražite ponudu.

Profile image
Josip Ukalović
Vlasnik i direktor

Josip Ukalović je vlasnik i direktor agencije za digitalni marketing Atauctus s više od 6 godina iskustva. Specijaliziran je za Google oglašavanje i oglašavanje na društvenim mrežama. Izrađuje kampanje koje klijentima pomažu povećati online vidljivost i poboljšati poslovne rezultate.

Podijeli s drugima

Povezani članci

Zakažite besplatne konzultacije i saznajte kako možemo vaš posao podići na višu razinu

Kontaktirajte nas online klikom na gumb ispod ili nazovite broj: +385 (0)99 368 6979.